Опубліковано в експертно-правовій системі “Експертус: Головбух”
Питання: благодійна неприбуткова організація акумулює кошти від внесків своїх членів. Як буде оподатковуватися благодійна допомога від такого фонду, якщо
- благодійну допомогу коштами отримає один із членів благодійного фонду;
- благодійну допомогу коштами отримає інша особа, яка не має відношення до благодійного фонду;
- благодійна допомога є призовим фондом спортивного заходу?
Чи будуть додаткові нюанси, якщо врахувати, що спортивний захід – це турнір з гри в покер?
Відповідь:
Закон України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 05.07.2012 № 5073-VI (далі – Закон) називає 2 категорії осіб, «причетних» до благодійних організацій – засновники та учасники.
Так, відповідно до ст. 12 Закону засновниками благодійних організацій можуть бути дієздатні фізичні та юридичні особи, крім органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб публічного права. А благодійні товариства та благодійні фонди можуть мати, крім засновників, інших учасників, що вступили до їх складу в порядку, встановленому статутами таких благодійних товариств або благодійних фондів.
Своєю чергою, благодійним фондом визнається благодійна організація, яка діє на підставі статуту, має учасників та управляється учасниками, які не зобов’язані передавати цій організації будь-які активи для досягнення цілей благодійної діяльності. Благодійний фонд може бути створено одним чи кількома засновниками. Активи благодійного фонду можуть формуватися учасниками та/або іншими благодійниками (ч. 4 ст. 13 Закону).
Згідно з ч. 1 ст. 19 Закону органами управління благодійних товариств та благодійних фондів є загальні збори учасників, виконавчий орган і наглядова рада.
Взагалі цілями благодійної діяльності є надання допомоги для сприяння законним інтересам бенефіціарів у сферах благодійної діяльності, визначених Законом, а також розвиток і підтримка цих сфер у суспільних інтересах. Мова про такі сфери, як спорт і фізична культура; розвиток територіальних громад; розвиток міжнародної співпраці України тощо.
Відповідно до ст. 5 Закону благодійники спільно чи індивідуально можуть здійснювати благодійну діяльність на підставі добровільного вибору одного або кількох таких її видів:
1) безоплатна передача у власність бенефіціарів коштів, іншого майна, а також безоплатне відступлення бенефіціарам майнових прав;
2) проведення благодійних аукціонів, негрошових лотерей, конкурсів та інших благодійних заходів, не заборонених законом і т.д.
При цьому, бенефіціар – набувач благодійної допомоги (фізична особа, неприбуткова організація або територіальна громада), що одержує допомогу від одного чи кількох благодійників для досягнення вказаних вище цілей. Бенефіціарами благодійних організацій можуть бути також будь-які юридичні особи, що одержують допомогу для досягнення цілей, визначених цим Законом.
Стосовно покеру в Україні, то Закон України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» визначає його як азартну гру в карти з неповною інформацією, результат якої визначається залежно від певної комбінації гральних карт згідно з правилами проведення відповідної азартної гри.
Є ще й поняття «спортивний покер». Це спортивна гра, що проводиться у формі турнірів (крім турнірів з онлайн-покеру) та для участі у якій всі гравці вносять фіксовані ставки (стартові внески), що становлять призовий фонд, з якого здійснюються виплати виграшів (призів) переможцю (переможцям) залежно від місця у грі, на якому гравець закінчив гру.
Отже, спортивний покер цілком можна віднести до сфери спорту та фізичної культури, тобто благодійна діяльність у цій сфері за умови дотримання Закону України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» цілком правомірна. Головне – аби ця діяльність передбачалась статутними документами благодійного фонду.
А зараз щодо отримувачів благодійної допомоги та податкових наслідків для фізичних осіб, оскільки лише вони і можуть бути гравцями.
По-перше, бенефіціарами благодійних програм (комплексу благодійних заходів у сферах, визначених Законом) не можуть бути учасники (засновники) та члени органів управління благодійних організацій (ч. 4 ст. 23 Закону).
Якщо ж їм таку благодійну допомогу все ж виплачувати, то благодійний фонд може втратити свій статус «неприбутковості», отримати нарахування податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств, штрафних санкцій і пені (пп.133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України (далі – ПКУ)).
По-друге, п.п. 165.1.4 п.165.1 ст. 165 ПКУ містить ще одне застереження: будь-які виплати або відшкодування членам керівних органів благодійних фондів та пов’язаним з ними фізичним особам слід оподатковувати в загальному порядку. Тобто сплачувати 18% податку на доходи фізичних осіб та 1,5% військового збору.
Оподаткуванню благодійної допомоги, виплаченої й іншим фізичним особам, присвячено п. 170.7 ст. 170 Податкового кодексу України.
Так, не оподатковується та не включається до загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку благодійна, у тому числі гуманітарна допомога (далі – благодійна допомога), яка надходить на його користь у вигляді коштів або майна (безоплатно виконаної роботи, наданої послуги) та відповідає вимогам, визначеним цим пунктом.
Для цілей оподаткування благодійна допомога поділяється на цільову та нецільову. Цільовою є благодійна допомога, що надається під визначені умови та напрями її витрачання, а нецільовою вважається допомога, яка надається без встановлення таких умов або напрямів.
Отже, не включається до оподатковуваного доходу:
- сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, що надається резидентами – юридичними або фізичними особами на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно у розмірі, що не перевищує 3180 грн у цьому році;
- цільова або нецільова благодійна допомога, що надається платнику податку, який постраждав внаслідок екологічних, техногенних та інших катастроф, стихійного лиха, аварій, епідемій та епізоотій тощо;
- цільова благодійна допомога, що надається резидентами – юридичними чи фізичними особами у будь-якій сумі (вартості):
- закладу охорони здоров’я для компенсації вартості платних послуг з лікування платника податку або члена його сім’ї першого ступеня споріднення, особи з інвалідністю і т.д. на загальну суму (вартість) благодійної допомоги;
- аматорській спортивній організації, клубу (громадська організація, діяльність якої не спрямована на отримання доходу) для компенсації витрат з придбання або оренди спортивного знаряддя та інвентарю, користування спортивними майданчиками, приміщеннями чи спорудами для проведення тренувань, забезпечення участі спортсмена-аматора у спортивних змаганнях, придбання спортивної форми та харчування під час таких змагань тощо;
- сума благодійної допомоги на користь учасників бойових дій і т.д.; фізичних осіб, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводиться (проводилася) антитерористична операція, та/або вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням антитерористичної операції в таких населених пунктах тощо для закупівлі або у вигляді спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів тощо.
І цей перелік є досить об’ємним. Проте згадки про невключення до оподаткованого доходу призового фонду подібного спортивного турніру немає. Тому з винагороди переможця має бути відраховано 18 % ПДФО та 1,5 % ВЗ.
Хіба що умови турніру будуть «підлаштовані» під один із пунктів п. 170.7 ст. 170 ПКУ, за наявності умов яких цільова благодійна допомога не оподатковуватиметься. Головне – не забути ще визначити умови надання та напрями використання (щоб відповідати ознакам цільової допомоги).
При цьому, набувач цільової благодійної допомоги у вигляді коштів має право на її використання протягом строку, встановленого умовами такої допомоги, але не більше 12 календарних місяців, наступних за місяцем отримання такої допомоги, крім допомоги, наданої на лікування, право на використання якої становить не більше 24 календарних місяців, наступних за місяцем отримання такої допомоги, за винятком отримання благодійної допомоги у вигляді ендавменту. Якщо цільова благодійна допомога у вигляді коштів не використовується її набувачем протягом такого строку та не повертається благодійнику до його закінчення, то такий набувач зобов’язаний включити невикористану суму такої допомоги до складу загального річного оподатковуваного доходу та сплатити відповідний податок.
Або ж якщо призовий фонд як нецільова допомога надаватиметься у цьому році, то до 3180 грн вона також не оподатковуватиметься.
Наталія Брожко, Партнер, адвокат Адвокатського об’єднання «Адвокатська фірма «Єфімов та партнери»
09.12.2021