Опубліковано в експертно-правовій системі “Експертус: Головбух”
Питання: Чи має право депутатський корпус розробити своє положення про преміювання працівників управління ОТГ? Це положення було розроблене на 1 січня 2021 року, а депутати зараз хочуть змінити положення про преміювання.
Відповідь:
Премія, в розумінні ст. 2 Закону України «Про оплату праці», є додатковою заробітною платою.
Статтею 98 Кодексу законів про працю проголошено, що оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі законів та інших нормативно-правових актів України, генеральної, галузевих, регіональних угод, колективних договорів, у межах бюджетних асигнувань та позабюджетних доходів. Отож вивчаємо.
Відповідно до ст. 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон) виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади – також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Відділи, управління та інші виконавчі органи ради є підзвітними і підконтрольними раді, яка їх утворила, підпорядкованими її виконавчому комітету, сільському, селищному, міському голові, голові районної у місті ради. Положення про відділи, управління та інші виконавчі органи ради затверджуються відповідною радою (ст. 54 Закону).
Відповідно до абз. 2 п. 1 постанови КМУ від 9 березня 2006 року № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» (далі – Постанова) умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування визначаються органом місцевого самоврядування виходячи з умов оплати праці, встановлених цією постановою, і схем посадових окладів згідно з додатками 48-53 і 57.
Тобто преміювання голів обласних, районних і районних у містах рад, їх заступників, сільських, селищних і міських голів, установлення їм надбавок, надання матеріальної допомоги здійснюється у порядку та розмірах, визначених цією постановою, у межах затверджених видатків на оплату праці. Рішення про зазначені виплати приймається відповідною радою. Логічно, що вона і затверджує відповідне положення.
Преміювання секретарів сільських, селищних, міських рад, заступників сільських, селищних, міських голів, керуючих справами (секретарів) виконавчих комітетів, старост, установлення їм надбавок, надання матеріальної допомоги здійснюється у порядку та розмірах, визначених цією постановою, у межах затверджених видатків на оплату праці за рішенням сільського, селищного, міського голови. Цей та попередній абзац закріплюється п. 6 Постанови.
А конкретні умови, порядок та розміри преміювання працівників визначаються у положенні про преміювання відповідного органу (абзац другий підпункту 2 пункту 2).
Із питання вбачається, що мова не про преміювання посадових осіб. А тому положення про преміювання працівників управління має затверджуватись самим управлінням, якщо іншого не визначено положенням про управління.
Так, залежно від статусу управління положення про преміювання може затверджуватися і виконавчим комітетом. Зокрема, коли воно є структурним підрозділом виконавчого комітету, а не окремою юридичною особою.
Що ж до депутатів, то згідно з ч.1 ст. 26 Закону виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема як затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України, витрат на їх утримання. Тобто вони затверджують витрати, не положення.
Наталія Брожко, адвокат Адвокатського об’єднання «Адвокатська фірма «Єфімов та партнери»
02.10.2021