Опубліковано в експертно-правовій системі “Експертус: Головбух”
Питання: під час будівництва першої черги одного з наших підприємств було списано на будівництво основного засобу на 30 т. більше арматури, ніж передбачено проєктом. Підрядні організації показали в актах виконаних робіт ту кількість арматури, яку по факту використали вони (по проєкту).
А нашими силами також виконувались роботи, на які саме і пішла ця арматура. Але в проєкті цих робіт немає, і ніхто не зафіксував з підрядних організацій. Які можуть бути наслідки даної ситуації?
Перша черга введена в експлуатацію в минулих періодах. Проблему виявили тепер. Як можна вийти вірно з даної ситуації?
Відповідь:
Відповідно до ч.1 ст. 877 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) підрядник зобов’язаний здійснювати будівництво та пов’язані з ним будівельні роботи відповідно до проектної документації, що визначає обсяг і зміст робіт та інші вимоги, які ставляться до робіт та до кошторису, що визначає ціну робіт.
Підрядник, який виявив у ході будівництва не враховані проектною документацією роботи і необхідність у зв’язку з цим проведення додаткових робіт і збільшення кошторису, зобов’язаний повідомити про це замовника (ч. 3 ст. 877 ЦКУ).
Саме остання норма й доводить, що проектна документація не завжди все враховує. Обов’язок підрядника повідомляти замовника про додаткові роботи актуальний тоді, коли підрядник розраховує на плату за такі додаткові роботи. Однак у нашому випадку замовник вирішує сам виконати додаткові роботи, і на це має повне право з відображенням в обліку. І ось чому.
Наказом Мінфіну України від 28.04.2001 №205 «Про затвердження Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 18 «Будівельні контракти»» закріплюється визначення «будівництва». Так, це спорудження нового об’єкта, реконструкція, розширення, добудова, реставрація і ремонт об’єктів, виконання монтажних робіт.
Із численних приписів законодавства, зокрема Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 30.09.2003 №561 (далі – Рекомендації №561), вбачається можливість реалізації 2 способів виконання будівельно-монтажних робіт: підрядний та господарський.
Ще актуальними в даному випадку є й Методичні рекомендації з формування собівартості будівельно-монтажних робіт, затверджені наказом Мінрегіонбуду від 31.12.2010 № 573 (далі – Методрекомендації). Так, їх загальні положення наголошують на можливості використання Методрекомендацій при формуванні виробничої собівартості будівельних, монтажних, реставраційних, пусконалагоджувальних та ремонтно-будівельних робіт (далі – будівельно-монтажні роботи) під час спорудження нових об’єктів, реконструкції, реставрації та ремонту об’єктів (далі – будівництво) як підрядним, так і господарським способами.
При цьому жодного застереження щодо неможливості одночасного застосування цих способів немає. Навіть існує таке явище, як змішаний спосіб будівництва (підрядний+господарський).
Додатком до Рекомендацій №561 визначено, що витрати на будівництво об’єкта господарським способом включають матеріали (тобто і арматуру, яку було списано).
Натомість, п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України закріплює, що для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Відповідно до п. 5 Рекомендацій № 561 господарські операції з будівництва, виготовлення, придбання, введення в експлуатацію, підтримання в робочому стані, поліпшення і вибуття основних засобів (а будівля саме такою і є) оформлюються підприємствами первинними документами, які розкривають інформацію про:
назву первинного документа, яка характеризує оформлену господарську операцію;
дату складання;
назву підприємства, від імені якого складено документ;
зміст, кількісні та вартісні показники обсягу господарської операції;
назву об’єкта основних засобів, його інвентарний номер, дату початку і місце експлуатації, термін корисного використання;
технічну характеристику (площа, обсяг, місткість, потужність тощо) та вартість об’єкта основних засобів, його переоцінку, ремонт, поліпшення та амортизацію;
посади осіб, які здійснювали господарську операцію та оформлення первинних документів з їх підписами;
перелік технічної документації, що передається (приймається) разом з об’єктом основних засобів, вид і кількість дорогоцінних металів, що містяться в об’єкті основних засобів;
походження коштів (власні, цільові), використаних для придбання, будівництва і поліпшення основних засобів, та про безоплатно одержані основні засоби;
особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати осіб, які брали участь у здійсненні господарської операції.
При підрядному способі виконання проектно-вишукувальних і будівельно-монтажних робіт вартість виконаних і оформлених в установленому порядку робіт відображається за дебетом рахунку обліку капітальних інвестицій у кореспонденції з рахунком обліку заборгованості підрядникам (будівельним, проектним організаціям).
При господарському способі виконання будівельно-монтажних робіт облік затрат забудовником ведеться на рахунку обліку капітальних інвестицій у кореспонденції з рахунками обліку виробничих запасів, послуг допоміжних виробництв, зносу основних засобів і розрахунків з кредиторами (по заробітній платі, відрахуваннях на соціальні заходи, за послуги машин і механізмів тощо). У такому ж порядку відображаються витрати на утримання підрозділів підприємства, що займаються організацією будівництва (п. 49 Рекомендацій №561).
При цьому Наказом Мінстатистики від 29.12.1995 № 352 передбачено застосування таких форм первинного обліку основних засобів, у тому числі при самостійному їх виготовленні: ОЗ-1 «Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів», ОЗ-2 «Акт приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих і модернізованих об’єктів».
Відповідно якщо підприємство списало ці 30 т арматури, то мало б оформити перелічені вище документи.
Відповідно до Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої Наказом Міністерства фінансів України від 30.11.1999 № 291, Рахунок 15 «Капітальні інвестиції» призначений для обліку витрат на придбання або створення матеріальних і нематеріальних необоротних активів. На субрахунку 151 «Капітальне будівництво» відображаються витрати на будівництво, що здійснюється як господарським, так і підрядним способом для власних потреб підприємства.
Тобто одночасне відображення витрат за господарським та підрядними способами допускається.
З цього всього можна зробити висновок, що підприємство, з точки зору обліку, мало право «списати» ці 30 т арматури і поза проектною документацією, належним чином оформивши відповідні первинні документи. Звичайно, не можна виключати амбіції податківців виключити цю арматуру з витрат, цим самим збільшивши зобов’язання з податку на прибуток. Та Вам у поміч наведені вище аргументи.
Наталія Брожко, адвокат Адвокатської фірми «Єфімов та партнери»