Опубліковано в експертно-правовій системі “Експертус: Головбух”
Питання. КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО “МІСЬКА ПОЛІКЛІНІКА № 24” – одна юридична особа. Укладені Договори з НСЗУ про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій з первинної допомоги та амбулаторно-поліклінічної допомоги (вторинної допомоги) з надання медичних послуг.
Чи має право КНП використати кошти, отриманні від НСЗУ за надання первинної допомоги у зв’язку з недостатністю коштів, отриманих на надання амбулаторно-поліклінічної допомоги дорослому населенню, а саме: витрати по медикаментам (проведення клініко-діагностичних досліджень відповідно до умов договору) та оплати по іншим послугам, які спрямовані на виконання умов договору з надання пацієнтам медичної допомоги в повному обсязі.
Відповідь:
КНП є саме тим суб’єктом господарювання, який утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління; майно комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється, зокрема за комунальним некомерційним підприємством на праві оперативного управління (ст. 78 Господарського кодексу України (далі – ГКУ).
Саме ж право оперативного управління являє собою речове право суб’єкта господарювання, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом) для здійснення некомерційної господарської діяльності, у межах, встановлених ГКУ та іншими законами, а також власником майна (уповноваженим ним органом).
Згідно з ч.1 ст. 5 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» програма медичних гарантій базується, зокрема на принципі цільового та раціонального використання коштів, передбачених на фінансування надання медичних послуг та лікарських засобів за програмою медичних гарантій. Сама ж програма пов’язана з наданням як первинної медичної допомоги, так і вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги (ст. 4 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення»).
Кошти, які отримує КНП від Національної служби здоров’я України, за правовим статусом не є бюджетним фінансуванням, і їх використання не регулюється бюджетним законодавством. Тобто вже не обов’язково витрачати кошти, виділені на закупівлю масок, виключно на закупівлю масок.
Відповідно використання таких коштів з описаною метою знаходитиметься в площині принаймні цільового використання коштів, передбачених на фінансування надання медичних послуг та лікарських засобів за програмою медичних гарантій. А тому з цього боку перепон немає.
З іншого боку, про компетенцію КНП використовувати такі кошти (які не є бюджетними) на подібну мету можна говорити лише після ознайомлення зі статутом КНП. Відповідь на поставлене питання частково може бути й у фінансовому плані КНП (існування якого передбачено ст.ст. 75, 77, 78 ГКУ).
Якщо ж статутом або іншими розпорядчими актами засновника (до сфери управління якого входить КНП) не передбачено чітких обмежень/заборон, то, керуючись принципом автономізації керівник КНП вже самостійно приймає рішення, яким чином доцільно витрачати отримані від НЗСУ кошти (в межах статутної діяльності).
Наталія Брожко, адвокат АО «Адвокатська фірма «Єфімов та партнери»
10.10.2020