Опубліковано в експертно-правовій системі “Експертус: Головбух”
Питання: чи може КНП закупити швидкі тести на коронавірус за рахунок коштів від глобального бюджету НСЗУ та від заключених декларацій, якщо підприємство не має заключеного пакету по COVID-19?
Відповідь:
COVID-19 наробив немало галасу та змінив звичайне життя комунальних некомерційних підприємств (далі – КНП), зокрема.
Так, зміни до Закону України «Про публічні закупівлі» призвели до того, що дія цього закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є товари, роботи чи послуги, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19). Перелік таких товарів, робіт чи послуг та порядок їх закупівлі затверджуються Кабінетом Міністрів України (п. 31 Прикінцевих та перехідних положень вказаного закону). Хоч і зобов’язує замовника (а КНП є таким) оприлюднювати потім звіт про договір про закупівлю, сам договір з додатками, звіт про його виконання.
Що ж до постанови КМУ, то мова йде про «Деякі питання закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території України», затверджені постановою КМУ від 20.03.2020 №225. Тож якщо мають місце швидкі (експрес) тести для діагностики коронавірусної хвороби (COVID-19) (код згідно з УКТЗЕД 3002, 3006, 3822 00 00 00) або експрес-тести для визначення антигена до вірусу COVID-19 (код згідно з УКТЗЕД 3002, 3006, 3822 00 00 00), то замовник може не здійснювати закупівлю через електронну систему. Тому зважайте на це.
А зараз на рахунок коштів. Як відомо, КНП утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління; майно комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється, зокрема за комунальним некомерційним підприємством на праві оперативного управління (ст. 78 Господарського кодексу України (далі – ГКУ).
Саме ж право оперативного управління являє собою речове право суб’єкта господарювання, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом) для здійснення некомерційної господарської діяльності, у межах, встановлених ГКУ та іншими законами, а також власником майна (уповноваженим ним органом).
Тобто про компетенцію КНП використовувати такі кошти (які не є бюджетними) на подібну мету можна говорити лише після ознайомлення із вказаними вище межами, які можуть визначатись, в т.ч. і статутом КНП. Відповідь на поставлене питання може бути й у фінансовому плані КНП (існування якого передбачено ст.ст. 75, 77, 78 ГКУ), який затвердила місцева влада. І за необхідності до нього можуть бути внесені зміни для закупівлі швидких тестів.
Якщо ж статутом або іншими розпорядчими актами засновника не передбачено чітких обмежень/заборон, то варто звернути увагу на суть автономізації, яка була нерозривно пов’язана зі створенням КНП. Тобто керівник КНП як управлінець вже самостійно приймає рішення, яким чином доцільно витрачати отримані від НЗСУ кошти (в межах статутної діяльності): закупити нове комп’ютерне обладнання чи швидкі тести.
Наталія Брожко, юрист АО «Адвокатська фірма «Єфімов та партнери»
10.11.2020