Опубліковано в експертно-правовій системі “Експертус: Головбух”
Питання: Ми КНП “ЦПМД”, нашим засновником є районна рада. У зв’язку із новоствореними ОТГ в нашому районі виникає питання, яким чином нам співпрацювати з ОТГ? Чи може КНП “ЦПМД” мати двох і більше засновників? Якщо так, то як ми маємо організувати роботу, облік, звітність та зокрема формування фінансового плану?
Відповідь:
Комунальне некомерційне підприємство (далі – КНП), виходячи із аналізу положень статті 78 Господарського кодексу України (далі – ГКУ), є різновидом комунального унітарного підприємства, за яким майно закріплюється на праві оперативного управління.
Так, комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління. Орган, до сфери управління якого входить комунальне унітарне підприємство, є представником власника – відповідної територіальної громади і виконує його функції у межах, визначених ГКУ та іншими законодавчими актам.
Тобто у КНП може бути один засновник (власник), компетентний орган місцевого самоврядування, підтвердження чому можна знайти і в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. В цьому ж реєстрі Ви і дізнаєтесь його конкретну назву. Адже згідно зі ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» держреєстрація базується, зокрема на принципах об’єктивності, достовірності та повноти відомостей у Єдиному державному реєстрі.
Стаття 4 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» (далі- Закон) визначає, що добровільне об’єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється, в тому числі, з дотриманням такої умови: у складі об’єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування.
Частиною 3 ст. 8 цього ж закону передбачено, що об’єднана територіальна громада (далі – ОТГ) є правонаступником всього майна, прав та обов’язків територіальних громад, що об’єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об’єднаною територіальною громадою.
У разі об’єднання всіх територіальних громад одного району в одну об’єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об’єднаної територіальної громади, а пов’язані з таким майном права та обов’язки належать об’єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об’єднаною територіальною громадою.
Більше того, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об’єднаною територіальною громадою, у порядку, визначеному Законом, здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб – сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об’єдналися, та розміщених поза адміністративним центром об’єднаної територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи – сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об’єднаної територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи – сільські, селищні, міські ради припиняються у порядку, визначеному Законом. Під час проведення реорганізації юридичних осіб – сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів повноваження з управління справами таких юридичних осіб здійснює сільський, селищний, міський голова, обраний об’єднаною територіальною громадою. За поданням сільського, селищного, міського голови, обраного об’єднаною територіальною громадою, відповідна сільська, селищна, міська рада може утворити комісії для забезпечення виконання таким головою повноважень з управління справами юридичних осіб, що реорганізуються. (ч.ч. 4, 7 ст. 8 Закону).
Також ст. 6 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачає, що територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об’єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову.
Тобто утворення ОТГ передбачає утворення і єдиного органу місцевого самоврядування, до сфери управління якого і належатиме КНП.
Згідно зі ст. 17 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Органи місцевого самоврядування при здійсненні повноважень у сфері контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення можуть проводити перевірки на підприємствах, в установах та організаціях, що перебувають у комунальній власності відповідної територіальної громади.
Також особливості господарської діяльності комунальних унітарних підприємств визначаються відповідно до вимог, встановлених ГКУ щодо діяльності державних комерційних або казенних підприємств, а також інших вимог, передбачених законом. Порядок розподілу та використання прибутку (доходу) казенного підприємства визначається фінансовим планом, який затверджується у порядку, встановленому статтею 75 ГКУ для державних комерційних підприємств (ч.8 ст. 77 ГКУ).
Частина 2 ст. 75 ГКУ визначає, що основним плановим документом державного комерційного підприємства (а отже і КНП) є фінансовий план, відповідно до якого підприємство отримує доходи і здійснює видатки, визначає обсяг та спрямування коштів для виконання своїх функцій протягом року відповідно до установчих документів.
Фінансовий план підлягає затвердженню до 1 вересня року, що передує плановому, органами, до сфери управління яких вони належать.
Тому і облік, звітність та зокрема формування фінансового плану не буде відбуватися без участі відповідної ради ОТГ, якщо на сьогоднішній день вже відбулась зміна засновника КНП на таку раду ОТГ, а отже і органу управління.
Наталія Брожко, юрист АО «Адвокатська фірма «Єфімов та партнери»
10.10.2020