Питання: наше КНП знаходиться у Харкові. Згідно з умовами Статуту директор має право затверджувати штатний розпис, фінансовий план підприємства за погодженням з Департаментом охорони здоровʼя ХМР.
Чи має право директор підприємства, в умовах воєнного часу та у звʼязку з бойовими діями у місті, одноосібно, тобто без погодження з ДОЗ, внести зміни до фінансового плану підприємства та штатного розпису?
Відповідь:
Більш ніж Господарський кодекс України (далі – ГКУ) жоден нормативно-правовий акт не регулює діяльність комунальних некомерційних підприємств. Тому спочатку до нього звернемось.
Отже, ст. 78 ГКУ, принаймні, закріплює, що:
- Комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління.
- Майно комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання (комунальне комерційне підприємство) або на праві оперативного управління (комунальне некомерційне підприємство).
- Особливості господарської діяльності комунальних унітарних підприємств визначаються відповідно до вимог, встановлених ГКУ щодо діяльності державних комерційних або казенних підприємств, а також інших вимог, передбачених законом.
Якщо проаналізувати ці особливості щодо КНП згідно зі ст.ст. 75,77 ГКУ, то їх можна сформулювати наступним чином:
- орган, до сфери управління якого входить КНП, здійснює контроль за використанням та збереженням належного підприємству майна, і має право вилучити майно, яке не використовується або використовується не за призначенням, та розпорядитися ним у межах своїх повноважень.
До речі, відповідно до ст. 27 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» саме до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать розгляд проектів планів підприємств і організацій, які належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, внесення до них зауважень і пропозицій, здійснення контролю за їх виконанням;
- основним плановим документом КНП є фінансовий план, відповідно до якого підприємство отримує доходи і здійснює видатки, визначає обсяг та спрямування коштів для виконання своїх функцій протягом року відповідно до установчих документів (тобто статуту).
Тому фінплан, зміни до нього слід погоджувати (затверджувати з ДОЗ).
І ці статті ГКУ змін під час повномасштабної агресії росії не зазнали. Щоправда в ГКУ давно є ст. 417, відповідно до якої у період дії воєнного стану, введеного на території України або в окремих місцевостях, правовий режим господарської діяльності визначається на основі закону про оборону України, інших законодавчих актів щодо забезпечення обороноздатності держави та законодавства про режим воєнного стану.
Так, згідно зі ст. 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, зокрема, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування апарат сільської, селищної, міської ради та її виконавчого комітету, інші виконавчі органи, комунальні підприємства, установи та організації відповідної територіальної громади підпорядковуються начальнику відповідної військової адміністрації.
Якщо це станеться, то погоджувати зміни у фінплані доведеться з начальником військової адміністрації.
А ось щодо штатного розпису зазначимо таке. Відповідно до ч. 3 ст. 64 ГКУ підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис.
Оскільки КНП є підприємством, то воно також має право самостійно, без погодження, визначати свій штатний розпис розпорядчим актом керівника. А тому може не виконувати положення статуту, які суперечать законодавству, та не погоджувати зміни до штатного розпису з уповноваженим органом громади міста Харкова. Принаймні є на що послатися у разі виникнення конфлікту на цьому ґрунті.
І як юрист, який часто буває в судах, можу порадити при внесенні змін до фінплану і штатного розпису направити рекомендованим листом їх в ДОЗ для погодження. З урахуванням ситуації в Україні, навряд чи Ви отримаєте відповідь на цей лист, а от факт відправки такого рекомендованого листа з описом вкладення може істотно покращити Ваші аргументи у разі конфлікту з цього приводу.
Наталія Брожко, Старший Партнер, адвокат Адвокатської фірми «Єфімов та партнери»