Опубліковано: https://buhplatforma.com.ua/article/15895-de-ta-yak-knp-oprilyudnyue-informatsiyu-pro-vikoristannya-publichnikh-koshtiv
Наталія Брожко, адвокат, Керівна Парнерка Адвокатської фірми «Єфімов та партнери»
Сьогодні діє Закон України «Про відкритість використання публічних коштів» від 11.02.2015 № 183-VIII (далі – Закон). Сама назва вже говорить про те, що будь-кому повинен бути наданий доступ до інформації про використання публічних коштів, в тому числі і комунальними некомерційними підприємствами, які мають статус закладу охорони здоровʼя (ЗОЗ).
Сутність публічних коштів КНП
Стаття 1 Закону надає таку дефініцію «публічним коштам»: це кошти державного бюджету (крім таємних видатків), бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів, кредитні ресурси, надані під державні та місцеві гарантії, кошти Національного банку України, державних банків, державних цільових фондів, Пенсійного фонду України (далі – Пенсійний фонд), фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, а також кошти суб’єктів господарювання державної і комунальної власності, отримані ними від їхньої господарської діяльності.
При цьому суб’єкти господарювання державної і комунальної власності (далі – підприємства) – підприємства, утворені в установленому порядку органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим чи органами місцевого самоврядування та уповноважені на отримання державних коштів, взяття за ними зобов’язань і здійснення платежів, у тому числі державні, казенні, комунальні підприємства, а також господарські товариства, у статутному капіталі яких державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків, їхні дочірні підприємства, а також підприємства, господарські товариства, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків належить державним, у тому числі казенним, комунальним підприємствам та господарським товариствам, у статутному капіталі яких державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків, об’єднання таких підприємств.
В цьому контексті можна відразу відмітити, що КНП відноситься до субʼєктів господарювання державної та комунальної власності; повинне надавати інформацію не лише про використання коштів місцевого бюджету, а й коштів Національної служби здоровʼя України (далі – НСЗУ).
При цьому, що цікаво, Закон так і не наводить визначення «державних коштів», а тому, не дивлячись на недоліки юридичної техніки, сприймаємо, що до них належать і кошти місцевих бюджетів.
Читачам добре відомо, що КНП – ЗОЗ є не розпорядником, а лише отримувачем бюджетних коштів.
Втім, кошти, отримані від НСЗУ в межах Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» не мають статус бюджетних. І враховуючи визначення публічних коштів, їх слід вважати коштами, отриманими від господарської діяльності.
Як це працює та хто відповідає
Закон чітко врегульовує, що інформація про використання публічних коштів готується та подається КНП для оприлюднення на єдиному веб-порталі використання публічних коштів.
Відповідальність за недостовірність і неповноту інформації несуть керівники КНП, а самі відомості повинні бути повними, правдивими, точними та реально відображати фактичні дані станом на відповідну дату або за відповідний період часу.
До речі, ст. 2123 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачає штраф для керівника саме за неоприлюднення інформації від 425 грн до 850 грн. І поки на цьому все.
Єдиний веб-портал використання публічних коштів є офіційним державним інформаційним ресурсом у мережі Інтернет, на якому оприлюднюється інформація згідно з цим Законом. Доступ до інформації, оприлюдненої на єдиному веб-порталі використання публічних коштів, є вільним та безоплатним. Сьогодні його знайдете за адресою: https://spending.gov.ua.
Вимоги до інформації та строки оприлюднення
Отже, що стосується КНП, то розділимо кошти за їх походженням. До речі, інформація оприлюднюється безоплатно та за окремими розділами (див. далі).
Так, відповідно до ст. 3 Закону:
1) у разі використання коштів Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів зазначається:
розпорядник (одержувач) бюджетних коштів (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника);
головний розпорядник бюджетних коштів (найменування, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника);
обсяги бюджетних призначень та/або бюджетних асигнувань на відповідний бюджетний період – всього та в розрізі бюджетних програм;
обсяги проведених видатків бюджету та наданих кредитів з бюджету за звітний період – всього та в розрізі бюджетних програм (при цьому зазначаються також види та обсяги відповідних надходжень щодо коштів спеціального фонду бюджету);
інформація про укладені за звітний період договори (предмет договору, виконавець (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження), вартість договору, ціна за одиницю (за наявності), кількість закупленого товару, робіт та/або послуг, проведена процедура закупівлі або обґрунтування її відсутності з посиланням на закон, обсяг платежів за договором у звітному періоді, строк дії договору);
інформація про стан виконання договорів, укладених у попередні звітні періоди, з усіма додатками, які є їх невід’ємною частиною (предмет договору, виконавець (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника), вартість договору, ціна за одиницю (за наявності), процедура закупівлі або обґрунтування її відсутності з посиланням на закон, обсяг платежів за договором у звітному періоді, наявність або відсутність претензій і штрафних санкцій, що виникли в результаті виконання договору, акти виконання договору (акти наданих послуг, приймання-передачі, виконаних робіт) за наявності);
кількість службових відряджень, у тому числі із зазначенням кількості закордонних відряджень, загальний обсяг витрат на службові відрядження, у тому числі із зазначенням обсягу витрат на закордонні відрядження.
Така інформація оприлюднюється щоквартально, не пізніш як за 35 днів після закінчення звітного кварталу, та зберігається в режимі вільного доступу протягом трьох років з дня оприлюднення.
2) у разі використання коштів, отриманих від господарської діяльності (в т.ч. від НСЗУ), зазначається:
підприємство (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника);
орган управління майном підприємства (найменування, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника);
обсяг платежів за договорами за звітний період – у розрізі товарів, робіт і послуг;
відомості про договори, укладені за звітний період, загальна вартість яких перевищує 1 мільйон гривень (предмет договору, виконавець (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника), вартість договору, ціна за одиницю (за наявності), строк дії договору);
відомості про стан виконання договорів, укладених за попередні звітні періоди, які продовжують виконуватися, загальна вартість яких перевищує 1 мільйон гривень (предмет договору, виконавець (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника), вартість договору, ціна за одиницю (за наявності), обсяг платежів за договором у звітному періоді, наявність або відсутність претензій і штрафних санкцій, що виникли в результаті виконання договору, акти виконання договору (акти наданих послуг, приймання-передачі, виконаних робіт) за наявності).
Ця інформація оприлюднюється щорічно, не пізніше 31 січня року, наступного за звітним роком, та зберігається в режимі вільного доступу протягом трьох років з дня оприлюднення.
Відповідно, якщо немає договорів більше як на 1 млн грн, то й оприлюднювати нічого.
Ще слід взяти до уваги, що у режимі реального часу оприлюднюється також інформація про платіжні трансакції на єдиному казначейському рахунку.
Більше того, вся згадана вище інформація оприлюднюється у спосіб, що забезпечує вільний безоплатний доступ до неї, можливість анонімного перегляду, копіювання та роздрукування інформації.
Крім того, інформація оприлюднюється також шляхом розміщення на єдиному веб-порталі у вигляді наборів даних (електронних документів), організованих у форматі, що дозволяє їх автоматизоване оброблення електронними засобами (машинозчитування) з метою повторного використання.
Порядок реєстрації
Коли КНП вже має розуміння, що треба надавати, залишається єдине питання: «Як це зробити?». А розʼяснює це Порядок реєстрації суб’єктів надання інформації про використання публічних коштів на єдиному веб-порталі використання публічних коштів, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 22 червня 2018 року № 575 (далі – Порядок).
Отже, для здійснення реєстрації на веб-порталі суб’єкт надання інформації про використання публічних коштів заповнює такі реєстраційні дані:
1) код за ЄДРПОУ (до речі, слід використовувати замість цього словосполучення – «ідентифікаційний код»);
2) категорія суб’єкта надання інформації (розпорядник бюджетних коштів, одержувач бюджетних коштів, державне підприємство, комунальне підприємство, Національний банк України, державний банк, державний цільовий фонд, господарське товариство, державна установа, орган Пенсійного фонду, фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування);
3) найменування повне;
4) найменування скорочене;
5) місцезнаходження (країна, область, район, населений пункт, район міста (за наявності), вулиця, номер будинку, номер корпусу (за наявності), номер офіса/квартири (за наявності));
6) керівник (прізвище, ім’я, по батькові);
7) електронна адреса;
8) контактний телефон;
9) код та назва за Державним класифікатором ДК002:2004 «Класифікація організаційно-правових форм господарювання» (код за КОПФГ);
10) код та назва за Державним класифікатором ДК014-97 «Класифікатор об’єктів адміністративно-територіального устрою України» (код за КОАТУУ);
11) код та назва за Державним класифікатором ДК009:2010 «Класифікатор видів економічної діяльності» (код за КВЕД (основний));
12) відомості щодо головного розпорядника бюджетних коштів чи органу управління майном (для підприємств), а саме:
код за ЄДРПОУ;
найменування повне;
найменування скорочене;
код та назва за Державним класифікатором ДК014-97 «Класифікатор об’єктів адміністративно-територіального устрою України» (код за КОАТУУ);
місцезнаходження (країна, область, район, населений пункт, район міста (за наявності), вулиця, номер будинку, номер корпусу (за наявності), номер офіса/квартири (за наявності));
керівник (прізвище, ім’я, по батькові);
13) пароль;
14) підтвердження пароля.
Підтвердження реєстраційних даних суб’єкта надання інформації про використання публічних коштів здійснюється шляхом накладання електронного цифрового підпису.
Перечитуючи ці пункти, напевно, задумались, яку категорію субʼєкта надавача послуг слід обрати КНП: одержувач бюджетних коштів (коли про них звітує) чи комунальне підприємство. У цьому випадку я більше схиляюсь до «комунальне підприємство», оскільки це поняття детальніше індивідуалізує КНП. Або, за наявності технічної можливості, змінювати цей статус залежно від того, інформація про які публічні кошти надається. Хоч і не виключаю, що з цього приводу можуть бути як додаткові розʼяснення, так і спори.
Серед іншого, згаданий наказ Мінфіну №575 затверджує і низку форм інформації, яка підлягає оприлюдненню. Починаючи з форми інформації про укладені за звітний період договори (нагадаємо, що тільки ті, вартість яких перевищує 1 млн грн) та завершуючи переліком форм інформації про обсяги бюджетних призначень та/або бюджетних асигнувань на відповідний бюджетний період, проведених видатків бюджету та наданих кредитів з бюджету за звітний період, інформації щодо використання коштів фондів загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування, інформації про обсяги надходжень та витрат, затверджених на відповідний рік, та обсяги надходжень та витрат за звітний період.
До речі, щодо останніх, то враховуємо, що інформація подається за формами, порядок складання яких затверджений наказом Міністерства фінансів України від 24 січня 2012 року № 44 «Про затвердження Порядку складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування». Яким також керується КНП як одержувач бюджетних коштів.
Бажаю успіху!