Категорії
Інше

Чи має право директор мікропідприємства виконувати обовʼязки відповідальної особи за фінансовий моніторинг?

Питання: чи має право директор мікропідприємства виконувати обовʼязки або суміщувати посаду відповідальної особи за фінансовий моніторинг?

Запитувач – ТОВ, що займається лізинговими операціями.

Відповідь:

Статус відповідальної особи визначається Законом України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закон).

Мета цього Закону розкривається через його назву.

Відповідно до ст. 5 Закону субʼєктами первинного фінансового моніторингу, зокрема, є і банки, страховики (перестраховики), страхові (перестрахові) брокери, кредитні спілки, ломбарди та інші фінансові установи, й інші юридичні особи, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але надають окремі фінансові послуги.

Тому логічним є питання щодо відповідальної за фінансовий моніторинг особи. Оскільки очевидним із формулювання питання є надання ТОВ фінансових послуг.

Згідно з ч. 1 ст. 8 Закону субʼєкт первинного фінансового моніторингу (крім спеціально визначених субʼєктів первинного фінансового моніторингу, що провадять свою діяльність одноособово, без утворення юридичної особи) призначає працівника, відповідального за його проведення (далі – відповідальний працівник).

Відповідно до ст. 9 Закону відповідальний працівник призначається за посадою на рівні керівництва субʼєкта первинного фінансового моніторингу. Відповідальний працівник повинен мати бездоганну ділову репутацію та відповідати кваліфікаційним вимогам, встановленим субʼєктом державного фінансового моніторингу, що згідно із цим Законом виконує функції державного регулювання та нагляду за відповідним субʼєктом первинного фінансового моніторингу.

Призначення відповідального працівника та перевірка його відповідності кваліфікаційним вимогам здійснюються в порядку, визначеному відповідним субʼєктом державного фінансового моніторингу, який згідно із цим Законом виконує функції державного регулювання та нагляду за субʼєктом первинного фінансового моніторингу.

Керівник та інші працівники субʼєкта первинного фінансового моніторингу зобовʼязані сприяти виконанню відповідальним працівником своїх функцій.

Відповідальний працівник під час виконання функцій з питань проведення фінансового моніторингу незалежний у своїй діяльності, підзвітний тільки керівнику субʼєкта первинного фінансового моніторингу і зобовʼязаний не менше одного разу на місяць інформувати в письмовій формі керівника субʼєкта первинного фінансового моніторингу про виявлені фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу.

Поки можна говорити, що керівник та відповідальний працівник мають бути окремими працівниками. Але йдемо далі.

Як вбачається із суті питання, для Вас субʼєктом державного фінансового моніторингу є Національний банк України. Так, його Положення про здійснення установами фінансового моніторингу, затверджене постановою Правління Національного банку України від 28 липня 2020 року № 107 (далі – Положення), поширюється на страховиків (перестраховиків), страхових (перестрахових) брокерів, кредитні спілки, ломбарди та інші фінансові установи (крім фінансових установ та інших юридичних осіб, щодо яких державне регулювання і нагляд у сфері запобігання та протидії здійснюються іншими субʼєктами державного фінансового моніторингу); платіжні організації, учасників чи членів платіжних систем, які надають фінансові послуги на підставі відповідних ліцензій чи реєстраційних документів; операторів поштового звʼязку; інші установи, які надають послуги з переказу коштів та здійснення валютних операцій; філії або представництва іноземних субʼєктів господарської діяльності, які надають фінансові послуги на території України, інших юридичних осіб, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але надають окремі фінансові послуги (далі – установи).

Отже, звертаємо увагу на визначення в п. 5 Положення: відповідальний працівник установи – працівник установи, відповідальний за проведення фінансового моніторингу в установі. Тобто такий працівник має перебувати саме в трудових, а не цивільно-правових відносинах з установою.

Відповідно до п. 7 Положення установа з метою належної організації внутрішньої системи ПВК/ФТ (запобігання та протидія легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення) та проведення первинного фінансового моніторингу вживає, зокрема, таких заходів: призначає відповідального працівника установи згідно з вимогами законодавства України у сфері ПВК/ФТ на рівні керівництва установи.

Пункти 8, 9 Положення вказують на те, що установа може створити окремий структурний підрозділ з ПВК/ФТ, який очолює відповідальний працівник установи або який безпосередньо підпорядковується відповідальному працівникові установи, з урахуванням особливостей її організаційної структури. Зазначений підрозділ функціонує відповідно до положення про цей структурний підрозділ, що затверджується відповідно до вимог внутрішніх документів установи.

Відповідальність за неналежну організацію внутрішньої системи ПВК/ФТ та проведення первинного фінансового моніторингу несе керівник установи, а також відповідальний працівник установи.

Основними принципами розроблення та реалізації внутрішніх документів установи з питань ПВК/ФТ є, зокрема, чіткий розподіл обовʼязків та повноважень між керівником установи, відповідальним працівником установи, іншими працівниками установи, залученими до проведення первинного фінансового моніторингу, з метою недопущення в роботі установи порушень законодавства України у сфері ПВК/ФТ.

Ще більше деталей починається з 71-го пункту Положення.

Так, посада відповідального працівника установи має рівень керівництва установи. Відповідальний працівник установи безпосередньо підпорядковується керівнику установи та звітує перед ним.

Згідно з п. 73 Положення відповідальним працівником установи / особою, що виконуватиме обовʼязки відповідального працівника установи, не може бути голова виконавчого органу (якщо виконавчий орган колегіальний), директор (президент) (якщо виконавчий орган одноосібний) або інша посадова особа, яка здійснює керівництво та управління субʼєктом господарювання відповідно до законодавства та установчих документів (обмеження не застосовується до мікропідприємств). Тобто до установ, які згідно з критеріями, наведеними в Законі України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», належать до мікропідприємств.

Так, мікропідприємствами є підприємства, показники яких на дату складання річної фінансової звітності за рік, що передує звітному, відповідають щонайменше двом із таких критеріїв:

балансова вартість активів – до 350 тисяч євро включно;

чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) – до 700 тисяч євро включно;

середня кількість працівників – до 10 осіб включно.

Також відповідальний працівник установи повинен мати бездоганну ділову репутацію та відповідати кваліфікаційним вимогам, установленим цим Положенням. Кваліфікаційними вимогами щодо відповідального працівника установи є вимоги щодо професійної придатності відповідального працівника установи, а також щодо відсутності фактів, передбачених цим Положенням (п. 74 Положення).

Наприклад, для директора мікропідприємства вимагається просто вища освіта, а не вища економічна, юридична або освіта в галузі управління.

Отже, на директора мікропідприємства можна покласти обовʼязки відповідального працівника установи, якщо він відповідатиме вимогам до відповідального працівника, визначеним Положенням.

Наталія Брожко, Керівна Партнерка, адвокатеса Адвокатської фірми «Єфімов та партнери»