EXPERTUS. Головбух
Питання: ми – КНП. Нам приходить допомога як з документами, так і без. Як визначити де гуманітарна, де благодійна? Що потрібно реєструвати, що ні?
Відповідь:
Розпочнемо із положень Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон), стаття 1 якого визначає, що господарська операція – дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов’язань, власному капіталі підприємства. А первинний документ – документ, який містить відомості про господарську операцію.
Відповідно до ст. 9 Закону підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Тому якщо запитувач під «реєструвати» має на увазі обліковувати, то обліковувати слід те, що викликає відповідні зміни (див. визначення «господарська операція»), супроводжуючи при цьому увесь процес первинними документами. Очевидно, гуманітарна та благодійна допомога КНП має характер господарської операції та підлягає обліку.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про гуманітарну допомогу» гуманітарна допомога – цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв’язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану, зокрема внаслідок стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров’я населення, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту. Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об’єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті 3 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації».
Останній закон визначає, що цілями благодійної діяльності є надання допомоги для сприяння законним інтересам бенефіціарів у сферах благодійної діяльності, визначених цим законом, а також розвиток і підтримка цих сфер у суспільних інтересах.
Сферами благодійної діяльності є: освіта; охорона здоров’я; екологія, охорона довкілля та захист тварин тощо.
Також Закон України «Про гуманітарну допомогу» визначає, що отримувачі гуманітарної допомоги – такі юридичні особи, яких зареєстровано в установленому Кабінетом Міністрів України порядку в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги, зокрема підприємства громадських організацій осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, а також підприємства, установи та організації, що утримуються за рахунок бюджетів, уповноважені ними державні установи та органи місцевого самоврядування.
Як відомо, КНП не є бюджетною установою, оскільки має й інші джерела фінансування, а тому у статусі отримувача гуманітарної допомоги перебувати не може. Хіба що йому передасть гуманітарну допомогу як набувачу орган місцевого самоврядування, перебуваючи у статусі отримувача.
Також ст. 3 цього Закону визначає, що підставою для започаткування процедури визнання допомоги гуманітарною є письмова пропозиція донора про її надання. Підставою для здійснення гуманітарної допомоги в Україні є письмова згода отримувача гуманітарної допомоги на її одержання. Отримувач гуманітарної допомоги має такі самі права на її використання, що і набувач гуманітарної допомоги.
Зауважимо, що отримання гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану також здійснюється в порядку, визначеному постановою Кабміну від 5 вересня 2023 року № 953 «Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану». Ця постанова передбачає функціонування цілої автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги або ж заповнення відповідної декларації в пункті пропуску через державний кордон. Також у реєстрі зазначаються відомості про отримувача гуманітарної допомоги, який відповідає за її цільове використання.
Тому КНП точно знатиме, коли буде отримувати саме гуманітарну допомогу, а не щось інше.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» бенефіціар – набувач благодійної допомоги (фізична особа, неприбуткова організація або територіальна громада), що одержує допомогу від одного чи кількох благодійників для досягнення цілей, визначених цим законом. Бенефіціарами благодійних організацій можуть бути також будь-які юридичні особи, що одержують допомогу для досягнення цілей, визначених цим Законом.
Тобто КНП може бути бенефіціаром благодійної допомоги як неприбуткова організація.
А благодійником – дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права (у тому числі благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи декілька видів благодійної діяльності.
При цьому ст. 5 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» передбачає, що благодійники спільно чи індивідуально можуть здійснювати благодійну діяльність на підставі добровільного вибору одного або кількох таких її видів:
1) безоплатна передача у власність бенефіціарів коштів, іншого майна, а також безоплатне відступлення бенефіціарам майнових прав;
2) безоплатна передача бенефіціарам права користування та інших речових прав на майно і майнові права;
3) безоплатна передача бенефіціарам доходів від майна і майнових прав;
4) безоплатне надання послуг та виконання робіт на користь бенефіціарів;
5) благодійна спільна діяльність та виконання інших контрактів (договорів) про благодійну діяльність тощо.
У такому разі, коли КНП отримуватиме благодійну допомогу, може йти мова про укладення договору дарування (ст. 717 ЦК України) або пожертви (дарування для досягнення певної, наперед обумовленої мети, ст. 729 ЦК України). Тому отримання благодійної допомоги може супроводжуватись актом приймання-передачі, актом наданих послуг/виконаних робіт, видатковими накладними тощо.
Якщо ж отримується благодійна допомога без супровідних (первинних) документів, то доцільно їх створити. Коли мова йде про основні засоби, то первісна вартість безоплатно отриманих основних засобів дорівнює їх справедливій вартості на дату отримання з урахуванням витрат, передбачених пунктом 8 Національного положення (стандарту) 7 (п. 10 НП(С)БО 7. Таке ж застереження щодо запасів містить п. 12 НП(С)БО 9. Така справедлива вартість визначатиметься актом (іншим документом), створеною керівником КНП комісією.
Наталія Брожко, Керівна Партнерка, адвокатеса Адвокатської фірми «Єфімов, Брожко та партнери»