EXPERTUS. Головбух
Питання: чи працівники міської ради мають право проводити аудит використання коштів, отриманих від НСЗУ?
Відповідь:
Якщо у питанні йдеться про кошти Національної служби здоровʼя України, то, напевно, йдеться про отримані комунальним некомерційним підприємством кошти.
Відповідно до ст. 78 Господарського кодексу України (далі – ГКУ) комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління. Орган, до сфери управління якого входить комунальне унітарне підприємство, є представником власника – відповідної територіальної громади і виконує його функції у межах, визначених ГКУ та іншими законодавчими актами.
Майно комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання (комунальне комерційне підприємство) або на праві оперативного управління (комунальне некомерційне підприємство).
Згідно зі ст. 137 ГКУ правом оперативного управління визнається речове право субʼєкта господарювання, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом) для здійснення некомерційної господарської діяльності, у межах, встановлених ГКУ та іншими законами, а також власником майна (уповноваженим ним органом).
Власник майна, закріпленого на праві оперативного управління за субʼєктом господарювання, здійснює контроль за використанням і збереженням переданого в оперативне управління майна безпосередньо або через уповноважений ним орган і має право вилучати у субʼєкта господарювання надлишкове майно, а також майно, що не використовується, та майно, що використовується ним не за призначенням.
Принагідно згадати ще один закон. Відповідно до ст. 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон) право комунальної власності – право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.
Не менш важливими є положення ст. 17 Закону, відповідно до яких відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Стаття 60 Закону визначає, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоровʼя, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі обʼєкти, визначені відповідно до закону як обʼєкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
Також вже згадана ст. 78 ГКУ має ще й таку норму. Особливості господарської діяльності комунальних унітарних підприємств визначаються відповідно до вимог, встановлених ГКУ щодо діяльності державних комерційних або казенних підприємств, а також інших вимог, передбачених законом.
Тож, звертаючись до ст.ст. 76, 77 ГКУ (що регулює діяльність казенних підприємств) робимо висновки:
- засновник КНП затверджує статут КНП;
- здійснює контроль за використанням та збереженням належного підприємству майна, і має право вилучити у підприємства майно, яке не використовується або використовується не за призначенням, та розпорядитися ним у межах своїх повноважень.
Тож, кошти, які отримує КНП від Національної служби здоров’я України, за правовим статусом не є бюджетними, і їх використання не регулюється бюджетним законодавством. Проте це не «власні» кошти КНП, вони належать територіальній громаді. Відповідно, міськрада як засновник має право контролювати надходження та використання коштів КНП. І, очевидно, із відповідними запитами водій міськради не має права звертатися. Для цього є окремі посадові особи, наділені відповідними повноваженнями.
Наталія Брожко, Керівна Партнерка, адвокатка Адвокатської фірми «Єфімов, Брожко та партнери»