Категорії
Інше

Блокування коштів на рахунку: фінансовий моніторинг

EXPERTUS. Головбух

Питання: скажіть, будь ласка, на які статті закону можна опиратися в даній ситуації: банк розірвав договір з клієнтом і не віддає кошти, які залишилися на рахунках. Причина – не відповіли на запит фінмоніторингу, відмова за 15 статтею. Жоден банк не приймає кошти і не відкриває рахунки. Потрібно забрати кошти. Чи можливо є інший варіант вирішення проблеми?

            Відповідь:

            Відповідно до ст. 15 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» суб’єкт первинного фінансового моніторингу (у нашому випадку – банк) зобов’язаний відмовитися від встановлення (підтримання) ділових відносин/відмовити клієнту у відкритті рахунка (обслуговуванні), у тому числі шляхом розірвання ділових відносин, закриття рахунка/відмовитися від проведення фінансової операції у разі:

якщо здійснення ідентифікації та/або верифікації клієнта, а також встановлення даних, що дають змогу встановити кінцевих бенефіціарних власників, є неможливим або якщо у суб’єкта первинного фінансового моніторингу виникає сумнів стосовно того, що особа виступає від власного імені;

встановлення клієнту неприйнятно високого ризику або ненадання клієнтом необхідних для здійснення належної перевірки клієнта документів чи відомостей;

подання клієнтом чи його представником суб’єкту первинного фінансового моніторингу недостовірної інформації або подання інформації з метою введення в оману суб’єкта первинного фінансового моніторингу;

виявлення у порядку, встановленому відповідним суб’єктом державного фінансового моніторингу, що банк або інша фінансова установа, з якою встановлені кореспондентські відносини, є банком-оболонкою та/або підтримує кореспондентські відносини з банком-оболонкою;

якщо здійснення ідентифікації особи, від імені або в інтересах якої проводиться фінансова операція, та встановлення її кінцевого бенефіціарного власника або вигодоодержувача (вигодонабувача) за фінансовою операцією є неможливим.

Суб’єкт первинного фінансового моніторингу має право відмовитися від проведення підозрілої фінансової операції.

У випадках, передбачених цією частиною, суб’єкт первинного фінансового моніторингу зобов’язаний протягом одного робочого дня, але не пізніше наступного робочого дня з дня відмови, повідомити спеціально уповноваженому органу про спроби проведення фінансових операцій та про осіб, які мають або мали намір відкрити рахунок/встановити ділові відносини та/або провести фінансові операції або з якими розірвано ділові відносини (закрито рахунок) на підставі цієї статті, а також про проведення фінансових операцій щодо зарахування коштів, які надійшли на рахунок такого клієнта, та про фінансові операції, в проведенні яких було відмовлено.

Суб’єкти первинного фінансового моніторингу мають право здійснювати обмін інформацією про осіб, яким було відмовлено у встановленні (підтриманні) ділових відносин (у тому числі шляхом розірвання ділових відносин, закриття рахунка), відкритті рахунка або проведенні фінансової операції.

Суб’єкти державного фінансового моніторингу, які відповідно до цього Закону виконують функції державного регулювання і нагляду за суб’єктами первинного фінансового моніторингу, можуть встановлювати особливості та порядок відмови суб’єкта первинного фінансового моніторингу від встановлення (підтримання) ділових відносин, відмови в обслуговуванні або проведенні фінансової операції, а також порядок та обсяги обміну інформацією про такі відмови залежно від специфіки діяльності суб’єкта первинного фінансового моніторингу.

Суб’єктам первинного фінансового моніторингу забороняється (за винятком випадків, передбачених резолюціями Ради Безпеки ООН) встановлювати ділові відносини та проводити видаткові фінансові операції, надавати фінансові та інші пов’язані послуги прямо або опосередковано з клієнтами, які є:

1) особами та/або організаціями, яких включено до переліку осіб;

2) особами та/або організаціями, які діють від імені та за дорученням осіб та/або організацій, яких включено до переліку осіб;

3) особами та/або організаціями, якими прямо або опосередковано володіють чи кінцевими бенефіціарними власниками яких є особи та/або організації, яких включено до переліку осіб.

Заборони, передбачені цією частиною, застосовуються також у разі, якщо суб’єкту первинного фінансового моніторингу відомо, що контрагентом фінансової операції або фінансовою установою, яка забезпечує здійснення фінансової операції, є особи, визначені в цій частині.

Про спроби встановлення ділових відносин та проведення видаткових фінансових операцій, отримання фінансових та інших пов’язаних послуг прямо або опосередковано такими особами суб’єкти первинного фінансового моніторингу зобов’язані негайно повідомити спеціально уповноваженому органу.

Отже, фінансовий моніторинг банку – це ще та складна процедура. Кожен банк не лише керується нормами законодавства, а й має низку «внутрішніх» документів, які регулюють «підозрілі» операції. Відповідно, кожен банк встановлює і свої додаткові вимоги, в т.ч. і щодо надання документів на підтвердження законності операцій. Адже потенційні негативні наслідки від його регулятора за порушення вимог здійснення фінмоніторингу значно серйозніші за вимоги/претензії клієнта.

Тому якщо є можливість, все ж, надати документи, що вимагав банк, зробіть це. Якщо це не дасть результату, можна подати позов щодо визнання рішення банку протиправним та зобовʼязання повернути кошти. Але тут теж треба буде готовим пояснювати походження цих коштів тощо. А ще слід мати в паперовому вигляді «офіційні» відповіді банку щодо припинення ділових відносин.

 Також не виключено і відкриття кримінального провадження, в межах якого слідчим суддею також можуть накладатись обмеження на Ваші кошти. За цим теж варто слідкувати.

І останнє: на таке питання не можна підібрати універсальну відповідь. Але посилання лише на норми закону Вам точно не допоможе. Слід аналізувати конкретно Вашу ситуацію. Як і конкретну підставу розірвання ділових відносин. Можливо, у ній достатньо буде написати листа з детальними поясненнями, доказами та посиланням на правові норми. А, можливо, не обійтися без запитів і до іноземних органів. Все індивідуально в питаннях фінмоніторингу.

Наталія Брожко, Керівна Партнерка, адвокатка Адвокатської фірми «Єфімов, Брожко та партнери»