Категорії
Державні та комунальні підприємства

Передача міськрадою КНП земельної ділянки: відображення в обліку

EXPERTUS. Головбух

Питання: власником комунального підприємства являється ______ міська рада, яка згідно з рішенням «Про визначення балансоутримувачем кладовищ ______ міської територіальної громади» передає земельні ділянки, де знаходяться кладовища. Передають згідно з кадастровими номерами і даними площі.

Чи може підприємство поставити земельні ділянки по нормативній грошовій оцінці згідно з кадастровими номерами на баланс підприємства? Чи потрібно замовляти експертну оцінку для визначення вартості? І чи потрібно від міської ради акти приймання-передачі комунального майна?

Відповідь:

Із суті питання можемо зробити висновок, що йдеться про право постійного користування земельною ділянкою.

Відповідно до ст. 92 Земельного кодексу України (далі – ЗКУ) право постійного користування земельною ділянкою – це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема комунальні підприємства.

Згідно зі ст. 123 ЗКУ надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі:

проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об’єднання) та/або надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;

технічних документацій із землеустрою щодо поділу та об’єднання земельних ділянок у разі поділу та/або об’єднання земельних ділянок.

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Відповідно до ст. 201 ЗКУ грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі.

Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок.

Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Згідно зі ст. 15 Закону України «Про Державний земельний кадастр» до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; нормативна грошова оцінка тощо.

Зі змісту ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» також вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, плати за суборенду (у разі передачі в суборенду земельних ділянок державної власності, які орендуються акціонерним товариством, товариством з обмеженою відповідальністю, 100 відсотків акцій (часток) у статутному капіталі якого належать державі, що утворилося шляхом перетворення державного підприємства, у постійному користуванні якого перебували такі земельні ділянки), втрат лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Нормативна грошова оцінка (НГО) земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, плати за суборенду, відчуження земельної ділянки тощо (ст. 13 Закону України «Про оцінку земель»).

Експертна грошова оцінка теж проводиться у деяких випадках (відчуження та страхування земельних ділянок, що належать до державної або комунальної власності, крім випадку, передбаченого абзацом сьомим частини першої цієї статті: якщо відповідно до закону ціна продажу визначається з використанням НГО), серед яких немає нашого. А сама стаття передбачає ще й заборону органам місцевого самоврядування вимагати подання звіту експертної грошової оцінки земельної ділянки, якщо обов’язковість такої оцінки не встановлена законом.

Тобто саме у деяких випадках експертна оцінка необхідна. Описана у питанні ситуація не належить до таких випадків.

Немає у нашому випадку і відчуження. Адже земельна ділянка не вибуває з комунальної власності. Тому не вбачаємо перешкод для використання НГО в обліку.

Крім того, активи відображаються в балансі за справедливою вартістю. Справедливою є та вартість, за якою можна продати цей актив або оплатити зобовʼязання. Оскільки комунальне підприємство не може вчиняти такі правочини із такою земділянкою, то справедливою слід вважати НГО.

Що ж до акта приймання-передачі майна, то він необхідний. Оскільки в розумінні ч. 1 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи із відповідними реквізитами. Таким первинним документом і буде цей акт.

І в нашому випадку матиме місце господарська операція – дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов’язань, власному капіталі підприємства.

Наталія Брожко, Керівна Партнерка, адвокатка Адвокатської фірми «Єфімов, Брожко та партнери»